måndag 27 februari 2012

Övervintrare

Viola Hederacea Murgrönsviol
                                                              Idag har Maia och jag varit lediga och då har vi ju varit i växthuset. Och då kom jag på att jag hade grävt ner ett par plantor ca 30 cm ner i jorden i ett vilt försök att övervintra dom, så jag grävde upp dom idag och se det är liv i dom. Så nu är ju frågan om man ska sätta dom direkt under extrabelysningen eller om man ska vänta lite, vad tror ni?
Den nergrävda murgrönsviolen
Glechoma hederacea Variegata Jordreva
Den nergrävda jordrevan



8 kommentarer:

  1. Vilken bedårande viol!! Så romantisk.
    Jag vet inte riktigt hur du ska göra...Kanske spelar det inte så stor roll? Men jag hade nog plockat fram dem och låtit dem vänja sig vid vanligt ljus, innan jag satt dem under extrabelysning.
    Lycka till.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Så vacker viol! Kan tyvärr inte ge dig något bra råd eftersom jag inte har en aning. Men Marias råd verkar vettigt!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Det blir ett spännande försök. Hoppas du får något bra tips. Den här brukar ju vara jättefin.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  4. Härligt! Min murgröneviol klarade inte denna vintern. Den var nästan död när jag bar in den i höstas. Torr! Ska köpa mig en ny.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilken lycka att hitta nergrävda skatter i växthuset:)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Hej igen!
    Jag använder ett program som heter Picasa och kan laddas ner gratis. Jättelätt att använda. Jag satt en kväll och testade mig fram, väldigt självinstruerande.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Hej
    Ohh varför sparade jag inte min varigerade jordreva?
    Tror att du skall ställe den i normalljus och inte för varmt och skola in den i värmen och ljuset liksom.
    Fast jag är inte säker. Jag hade nog gjort så.
    Lycka till.
    Ha en skön kväll
    Annika

    SvaraRadera
  8. Hehhee! Man kan nog göra både och. Ta hälften under lysrör och hälften på ett annat vis - eller kanske hälften av hälften på en fönsterbräda?/Anja

    SvaraRadera