söndag 10 februari 2013

Lite innepyssel...

Hej! Jag har pysslat lite i veckan. Lånade en gjutbok ifrån vår trädgårdsförening och blev så sugen att 
gjuta lite. Så jag har provat att göra cementfat, lätt och skitkul var det. Så här blev resultatet.






Det är bara att lägga ett silverfat el dyligt upp och ner ( får inte vara nedböjd kant) blanda betong och kladda på, en plast över och torka i 2dagar. sen tar man en kniv för att lossa betongen från fatet. Snyggast blir det ju om dekorkanten är genomtryckt.

Dom här gjöt jag i igår, ska bli ljusstakar med spetskant, fyllde nästan ända upp, sen tryckte jag i plastglas som blir hålet för värmeljuset

Hej från mig och ha en härlig vecka!

Kram


14 kommentarer:

  1. Vilka fina fat!! Vad spännande det låter med ljusstakarna med spetskant. Hoppas du visar hur de blev:)). Duktig du är:)).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Så vackra faten blev! Cement är ett jättefint material som kan användas till att göra mycket vackert! Tack för härligt inspiration :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Härligt Ulrika :)

    Vad smart att sätta spetskant inne i rören! Det kommer bli superfint :)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Verkligen så snyggt! Du måste visa ljusstakarna sen.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Nu är du verkligen på g. Faten blev ju jätte snygga:) blir spännande att å få se ljusstakarna...
    Kram / Helene

    SvaraRadera
  6. Det blev snyggt,visst är det kul att gjuta och nu är lämplig tid också, i vår har man inte tid när utesysslorna börjar.Ha det bra /Carita

    SvaraRadera
  7. Faten blev ju super fina, jag har länge tänkt göra såna men aldrig blivit färdig till det.

    Anna

    SvaraRadera
  8. Vilket roligt och fint pyssel! Önskar jag var lika påhittig, men icke. Då får man njuta av andras kreativitet istället.
    Kramar

    SvaraRadera
  9. Så fint det blev Ulrika! Vet av egen erfarenhet att det är roligt!/Anja

    SvaraRadera
  10. Det perfekta februaripysslet!Så fint ditt fat blev! Jag hade problem i fjol med att få bort all luft, så det blev en del håligheter i mitt fat. En säck cement köpte jag hem innan jul men sedan har den inte ropat och påmint mig om sin existens. Dags att fixa formar:)

    SvaraRadera
  11. Det värsta är att det är så svårt att sluta.
    Nu blev jag sugen att göra lite nya alster.
    Jättefin tallrik och hoppas lyktorna blir bra.

    Kram / Therése

    SvaraRadera
  12. Så fint det blev, nu blev jag jättesugen att komma igång och gjuta igen. Det där med fat ska jag verkligen prova!

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  13. Blir spännande att se färdiga....du får lägga ut dem när de bränt klart...

    SvaraRadera
  14. Kul idé med spetsen i rören! Vi har gjutit en betonggrill med blommig tapet i struktur inuti formen:)

    SvaraRadera