söndag 21 oktober 2012

När trädäcket kom till ....


 Här kommer ett inlägg om när trädäcket blev till och rabatten utanför. Mest för att dokumentera och för att jag har tråkigt och ligger i soffan. Häng med om ni har lust, det blir många bilder!







Ja så här hade vi haft det i 3.4 år innan det äntligen var dax att göra något åt det en dag i slutet av maj

Tråkigt

Här är snickarna redan i full gång, grindarna är nu svarta,kan inte fatta att jag målade dom blå, men det var poppis för några år sedan
Patsy kollar att dom sköter sig



Knappt 3 dagar så var det klart
Nu börjar det roliga, men jobbigt, en hel del gräskockor blev uppgrävda under trädäcket. Dessa kommer till användning för att göra en upphöjd plantering. Även gräskockor från andra delar av trädgården fraktades hit och vändes upp och ner ( hade passat i blommig fredag)
Maia hjälper till
Silverpäronet har fått sin plats

Gofisan, tyckte det var skoj att springa på stigen

Den främre delen av rabatten blev klar ganska fort, men andra sidan av stigen tog ett bra tag innan det blev klart



Delade olika perenner för att ha att plantera, bla Caradonna 7 plantor, 3 koreansk plymspirea, 5 nätnävor mm

Sen hade jag en massa småplantor av jätteverbenan som jag satte här bakom rosen Raphsody in blue


Växer så det knakar!

Jätteverbenorna

Måste säga att jag är rätt nöjd med den här rabatten och den har vuxit väldigt bra

En stentrapp ska det bli här!


Stäppsalvia Caradonna

Nu har hösten kommit och dags att plocka upp verbenorna, alla utom en för den ska jag pyssla om lite extra få se om den övervintrar




Nu är dom uppe och nerklippta och en massa tulpaner planterade. Men hur gör jag med verbenorna? Jag har ingenstans som är frostfritt utan jag har 15 grader bara. Funderar på att gräva ner dom i växthuset och täcka med jord och löv som jag gjorde med Murgrönsviolen. Det visar sig om det går.

Hoppas ni orkade hänga med och att ni har enkla tips på förvaring av jätteverbenan!

KRAM!

16 kommentarer:

  1. Vilket lyft! Både uteplatsen och rabatten blev jättefina!

    Jätteverbenor har jag aldrig haft, så jag kan tyvärr inte hjälpa till där:-(

    Kram Nora

    SvaraRadera
  2. Klart jag hängde med:)).Jätteroligt att få följa med på ditt trädäcksbygge. Och rabatten är såå snygg, kul att få se förändringen över året. Kanonfint alltihop!
    Jag vet inte hur du ska förfara med jätteverbenorna, tyvärr.
    Ha en bra start på veckan.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Oj vilket jobb...och slutresultatet blev jättefint...!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Kul att få se förändringen!! blev fint!!
    Mina verbenor förvarar jag i vinterträdgården, men har flera skott i trädgården som kommer få stå kvar.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  5. Kul att se hur däcket och rabatten växte fram
    jag gör som du när jag gör en ny rabatt vänder ner grässvålen,gräset blir till gödning och det växer så det knakar,så som du sa
    ha det bra
    maggan

    SvaraRadera
  6. I like to see before and after photos of a garden design. It's fun to read how gardeners choose the plants, and see how the plants look together.

    It's a much more useful space now with the deck to sit on, and it looks nice with the gardens arranged on each corner and in front. It's grown quite a lot already, and will look pretty in spring when the tulips come up.

    SvaraRadera
  7. Vilket jobb du har lagt ner på detta
    du är ju superduktig.
    Och det blev ju kanon bra och nästa år ännu bättre får vi hoppas med alla växter som växer upp.
    Kram gumman från faster

    SvaraRadera
  8. Hej Ulrika. Jag har The Wedgewood rose, planterad höst -11. Så jag kan inte säga något om den ännu:)). Men den har inte blommat något direkt i sommar, så jag väntar med spänning på nästa sommar.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Åhh! Ulrika, inte visste jag att man kan övervintra jätteverbenorna? Mina favoriter i trädgården?? Får du reda på hur man gör så hör av dig snälla.... Jag har så jag kan övervintra frostfritt men sen då??

    Superkul att se förvandlingen från "tråkigt" till supersnyggt!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Hej igen!
    Vad knäpp jag är...så långt tänkte jag inte att jag kunde plantera dem där :)))))
    Vad hemskt tråkigt med diskbråck...Jag vet hur det känns för jag hade ett i nacken för ett par år sedan och det var allt annat än kul :(

    Hoppas du inte har allt för ont!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Absolut jättefint har det blivit med trädäcket.

    Kram

    SvaraRadera
  12. Det var jätteroligt att se trädäcket och rabatten växa fram samlat på dina bilder idag. Blev ju superfint. Att planteringen bara är en sommar gammal går knappt att tro.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Vilken skillnad! Det är verkligen roligt att ha före- och efterbilder. Man glömmer lätt hur det såg ut innan och det är kul att gå tillbaka. Du har verkligen lyckats bra med dina planteringar rund trädäcket. Cardonnan är alltid vacker!

    Hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera
  14. Jätte snyggt blev det. Inspireras verkligen.

    Kram





    SvaraRadera
  15. Så otroligt snyggt det blir. Ni är så välkomna att hälsa på mig och alla tulpaner i maj :-) Bara roligt att få bloggbesök.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  16. Snyggt blev det i alla fall efter allt slit. Jag antar att ni använder platsen flitigt. Hälsningar/Carita

    SvaraRadera