söndag 9 december 2012

Julgodis...

Jag gillar att göra julgodis, här kommer recept på hemmagjorda Baci: 400gr Nutella(en burk), 4dl hasselnötter. ca400gr mörk choklad.    Smält choklad över vattenbad och pensla insidan av aluminiumformar (tips klipp av hälften av stråna på en pensel) Ställ att svalna.
Rosta hasselnötterna i stekpanna (det hoppar jag över)
Blir ca 80st så ta undan 80 nötter och hacka resten smått
Smält nutellan över vattenbad och lägg i dom hackade nötterna
klicka i smeten i formarna och tryck ner en nöt i varje
låt svalna lite
Smält resten av chokladen och toppa varje form (med sked)
världens godaste pralin


2:advent
Mozartkulor
ett block nougat (rumsvarmt)
en stor mandelmassa (rumsvarmt)
200gr mörk choklad (smält över vattenbad)
Dela nougaten i små fyrkanter 9x9  brukar jag göra. rulla till bollar (Tips använd engångshandskar)
skär mandelmassan i bitar så det räcker och tryck ut varje bit i handen så det blir en platt rundel, lägg nougaten i och rulla till boll
Doppa sen i chokladen och lägg på bricka för att svalna
Här Baci, Mozartkulor och Rocky Road



Hittade kransar som jag glömt att jag hade köpt som jag hängde på köksskåpet

Hoppas ni blev sugen på att göra lite julgodis
Tack för alla fina kommentarer i förra inläget, jag blir så glad men även smått generad!
KRAM


8 kommentarer:

  1. Va du är flöhänt jänta...
    Sååå fina foton och jättegod
    julgodis för jag har fått testa... <3

    Kram från faster

    SvaraRadera
  2. Men raring-Ulrika! Ganska fräckt av dig att visa allt det där goda. Jag dreglar ner mitt tangentbord. Hua!:)
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Vad mycket gott godis!! Mysigt julfint hos dig.
    Ha en skön andra adventskväll.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Choklad och nötter, gôtt!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vad kul att lägga upp recept på julgodis! Jag fastnar lätt i gamla vanliga julgodiset och gillar jättemycket att få nya inputs! Så tack för dem :)

    Kramar

    SvaraRadera
  6. Oj oj nu vart jag riktigt godissugen. Nutella som är så himla gott oxå :)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  7. Oj så mycket julgodis, jag blir väldigt sugen. Själv bakar jag mest, julkakor och annat gott.Hälsningar/Carita

    SvaraRadera